انگشت گذاری فلوت ریکوردر باروک – مقدماتی

انگشت گذاری فلوت ریکوردر باروک با فلوت ریکوردر ژرمن کمی متفاوت است. در این صفحه به انگشت گذاری باروک می‌پردازیم. ( در صورتی که می‌خواهید انگشت گذاری فلوت ریکوردر ژرمن را ببینید به این صفحه مراجعه کنید.) استفاده از فلوت ریکوردر باروک در کلاس‌های موسیقی کودک به اندازه‌ی مدل ژرمن نیست، ولی در کلاس‌های تخصصی فلوت ریکوردر، انگشت گذاری باروک معمول است. یکی از مزیت‌های استفاده از این انگشت گذاری این است که در محدوده‌های صوتی دیگر فلوت ریکوردر، الگوی باروک تکرار می‌شود. منظور از محدوده‌های صوتی دیگر، فلوت ریکوردر آلتو، فلوت ریکوردر تنور، فلوت ریکوردر باس و حتی کنترباس است.

نکته‌ی مهم: انگشت گذاری‌های نشان داده شده در این صفحه برای فلوت ریکوردر سُپرانو، با انگشت گذاری باروک است.

راهنمای خرید

به خاطر سابقه‌ی طولانی، در دسترس بودن و اطمینان نسبی به یکنواختی کیفیت مارک «یاماها» را پیشنهاد می‌کنم. نکته‌ی مهم هنگام خرید این است که دقت کنید که به جای مدل باروک، مدل ژرمن نمی‌خرید. جز دقت به نوشتار روی بسته که باید Baroque باشد، نه German. می‌توانید پشت فلوت را نگاه کنید. اگر بالای سوراخ پشت ریکوردر حرف B  به عنوان مخفف باروک با حروف برجسته نوشته شده بود، همان چیزی‌ست که می‌خواهیم. اگر به جای آن حرف G به عنوان مخفف ژرمن نوشته شده بود، فلوت مورد نظر ما نیست. (این حرف B و G هیچ ربطی به نت سی و سل ندارند.)

برای شروع مدل YRS-24B موجود است. می‌توانید این مدل را از دیجی‌کالا از طریق این لینک بخرید. برای سطح بالاتر می‌توانید مدل YRS-314B (یا YRS-314BIII) را از این صفحه‌ی دیجی‌کالا تهیه کنید. این مدل طرح چوب دارد ولی جنس ساختش پلاستیکی‌ست و دردسرهای نگهداری ریکوردر چوبی را ندارد. به خصوص برای کسانی که ریکوردر ساز تخصصی‌شان نیست.

جدول انگشت گذاری فلوت ریکوردر باروک

در این جدول به تعدادی از انگشت‌گذاری‌های فلوت ریکوردر باروک که در سطح مقدماتی و دوره‌های موسیقی کودک معمول است می‌پردازیم. آموزش تمام این انگشت گذاری‌ها در دوره‌های موسیقی کودک معمول نیست. ولی گاهی در گروه‌های سنی بالاتر (۱۰ سال یا بالاتر) ممکن است تمام این نت‌ها و حتی به ندرت بیشتر از این نت‌ها آموزش داده شود. بدیهی است که آموزش تعداد بیشتر یا کمتر نت در دوره، نشان‌دهنده‌ی سطح دوره یا بچه‌ها نیست. عواملی زیادی می‌تواند باعث شود تمرکز یک کلاس در یک دوره‌ی خاص به سمت فلوت ریکوردر، زایلوفون، آواز یا سازهای کوبه‌ای برود. برای جدول انگشت‌گذاری بقیه نت‌ها صفحه دیگری ساخته‌خواهد شد.

نت مورد نظرانگشت گذاری

C

دو بزرگ
اکتاو اول

دو - انگشت گذاری فلوت ریکوردر

D

ر بزرگ
اکتاو اول

ر - انگشت گذاری فلوت ریکوردر

E

می بزرگ
اکتاو اول

می - انگشت گذاری فلوت ریکوردر

F

فا بزرگ
اکتاو اول
[ریکوردر باروک]

فا - انگشت گذاری فلوت ریکوردر باروک

F#

فادیز بزرگ
اکتاو اول
[ریکوردر باروک]

فادیز - انگشت گذاری فلوت ریکوردر باروک

G

سل بزرگ
اکتاو اول

سل - انگشت گذاری فلوت ریکوردر

A

لا بزرگ
اکتاو اول

لا - انگشت گذاری فلوت ریکوردر

Bb

سی بمل بزرگ
اکتاو اول

سی بمل - انگشت گذاری فلوت ریکوردر

B

سی بزرگ
اکتاو اول

سی - انگشت گذاری فلوت ریکوردر

C’

دو کوچک
اکتاو دوم

دو کوچک - انگشت گذاری فلوت ریکوردر

D’

ر کوچک
اکتاو دوم

ر کوچک - انگشت گذاری فلوت ریکوردر

E’

می کوچک
اکتاو دوم

می کوچک - انگشت گذاری فلوت ریکوردر

F’

فا کوچک
اکتاو دوم
[ریکوردر باروک]

فا کوچک اکتاو دوم - انگشت گذاری فلوت ریکوردر باروک

F#’

فا کوچک
اکتاو دوم

فادیز کوچک اکتاو دوم - انگشت گذاری فلوت ریکوردر باروک

G’

سل کوچک
اکتاو دوم

سل کوچک - انگشت گذاری فلوت ریکوردر

A’

لا کوچک
اکتاو دوم

لا کوچک - انگشت گذاری فلوت ریکوردر

پاورقی

  • دلم می‌خواهد مثل «سُپرانو»، «ریکوردر» را «ریکُردر» و «باروک» را «بارُک» بنویسم. ولی هم خواندنش برای چشمِ آشنا به آن شکل نوشتار دشوار می‌شود، هم مرا درگیر بحثی می‌کند که هم تخصص من نیست، هم از هدف این یادداشت دور است. امیدوارم «اساتید» فکری در این مورد بکنند.

از مجموعه گفتارهای آموزشی : این مجموعه برای آموزش منظم و یا مراجعه‌های گاه‌به‌گاه والدین کودکانِ حاضر در دوره‌های موسیقی کودک طراحی شده‌است. این مقالات کوتاه آموزشی به مرور افزایش و بهبود خواهند یافت. در صورت نیاز به آموزش عناوینی که اکنون در سایت موجود نیست، مشاهده ایراد و یا تمایل به ارایه پیشنهاد از صفحه ارتباط با من استفاده نمایید.

برای مطالعه بیشتر در زمینه تئوری موسیقی می‌توانید به کتاب مصطفی‌کمال پورتراب با نام «تئوری موسیقی» (لینک خرید) یا کتاب «تئوری بنیادی موسیقی» نوشته پرویز منصوری (لینک خرید) مراجعه کنید. کتاب تئوری بنیادی موسیقی که من ترجیحش می‌دهم، ممکن است در نوبت‌های مختلف چاپ رنگ جلدش عوض شود. این نسخه‌ها با هم تفاوتی ندارند.

بایگانی گفتارهای آموزشی

ساختار گفتارهای آموزشی سایت در حال تغییر و بهبود است. این تغییرات برای ایجاد سهولت گسترش و افزایش این گفتارها و همینطور دسترسی آسانتر مخاطبان در حال انجام است. به مرور همه‌ی گفتارها به این بخش افزوده خواهند شد.