دنیای شادی – ناصر نظر – معرفی آثار موسیقی کودک

این دومین یادداشت از مجموعه معرفی آثار منتشر شده موسیقی کودک در ایران است. این بار هم به یکی دیگر از آثار مشهور موسیقی کودک ایران می‌پردازیم. مجموعه دنیای شادی از ناصر نظر. مانند قبل با توجه به هدف این معرفی‌ها (آشنا کردن والدین بچه‌های حاضر در کلاس‌های موسیقی کودک و ساز) از نقد و بررسی فنی و تخصصی اثر پرهیز می‌کنیم.

آلبوم دنیای شادی
دنیای شادی احتمالا مشهورترین و شنیده‌شده‌ترین مجموعه موسیقی کودک در ایران است که به همت ناصر نظر تهیه شده‌است. قطعات دنیای شادی برای خیلی از بزرگترها و والدین جوان و میانسال نوستالژیک هستند. دنیای شادی سالهاست که در بسیاری از کلاس‌های موسیقی کودک در ایران تدریس می‌شود و بارها شنیده شده است. آلبوم صوتی دنیای شادی شامل بخشی از قطعات موجود در کتاب دنیای شادی (تالیف ناصر نظر) است.
این مجموعه به عنوان ابزار کمک آموزشی در کلاس‌های موسیقی کودک تهیه شده‌است، ولی با وجود ضبط اثر به وسیله صداهای الکترونیکی (سمپل) به جای ساز واقعی، شنیدن اثر نیز خالی از لطف نیست. بخش آواز قطعات (وکال) نقطه قوت ضبط این اثر است. در مورد قطعات و آهنگسازی‌شان، یکی از ویژگی‌های این مجموعه این است که یک آهنگساز واحد ندارد. آلبوم دنیای شادی ۲۶ قطعه را در خود جای داده که همگی توسط ناصر نظر جمع‌آوری و به شیوه آشنای خودشان برای ضبط تنظیم شده‌اند. آهنگسازی ۴ اثر از این مجموعه نیز با خود ناصر نظر بوده است. ۱۲ قطعه ملودی‌های محلی و کودکانه اروپا و سایر نقاط جهان هستند که با شعر فارسی همراه شده‌اند. سه قطعه از کارل ارف (آهنگساز آلمانی و ابداع کننده شیوه آموزشی موسیقی کودک مشهور به ارف-شولورک)، سه قطعه از مجموعه رنگین کمون ثمین باغچه‌بان با تنظیم ناصر نظر، یک قطعه کردی، و سه قطعه از سه آهنگساز دیگر. جز قطعات ثمین باغچه‌بان که شعرشان از ابتدا فارسی بوده‌، باقی قطعات هم با شعر فارسی همراه شده‌اند.
از طرفی شناخت من نسبت به آثار منتشر شده قبل از انقلاب (که بعد از انقلاب باز نشر نشده‌اند)، کامل نیست، از طرف دیگر به خاطر عدم اشاره به این منابع در اطلاعات سی‌دی ( و همینطور کتاب دنیای شادی)، نمی‌توانم اطلاعات قطعی در مورد نحوه تولید این اثر داشته باشم. تعدادی از قطعات را در مجموعه‌های پیشین دیده‌ام. ولی برای مثال اینکه روند همراه کردن برخی قطعات با شعر فارسی برای همین مجموعه انجام شده، و یا همه به همین شکل از مجموعه‌های پیشین جمع‌آوری شده‌اند، از خود مجموعه قابل تشخیص نیست. (بدیهی است این ابهام البته شامل چهار قطعه خود ناصر نظر و سه قطعه ثمین باغچه‌بان نمی‌شود.)
طراحی سر جلد سی‌دی از تصویر سازی پرویز کلانتری برای مجموعه رنگین کمون ثمین باغچه‌بان وام گرفته شده‌است. مشهورترین و محبوب‌ترین قطعات این مجموعه زاغی کجایی، ساعت، چک چک باران، دو دو شب (موسیقی فیلم اشک‌ها و لبخند‌ها) و قطعات ثمین باغچه‌بان هستند.
از آنجایی که دنیای شادی بخشی از فرهنگ شنیداری مشترک کودکان ایرانی شده‌است، از نظر من شنیدن این مجموعه (مثل رنگین کمون ثمین باغچه‌بان) برای همه بچه‌ها لازم است.

نشر
این مجموعه با نشان نشر کارگاه موسیقی منتشر شده‌است. ارتباط نشر کارگاه موسیقی و نشر ماهور بر نویسنده معلوم نیست، ولی اثر ظاهرا توسط ماهور منتشر می‌شود. این مجموعه را به صورت سی‌دی از طریق اکثر عرضه‌کنندگان محصولات فرهنگی و حتی آموزشگاه‌های موسیقی که کلاس موسیقی کودک دارند می‌توانید تهیه کنید. همچنین می‌توانید دنیای شادی را از سایت بیپ‌تونز به صورت قانونی دانلود کنید.

شناسنامه
آهنگسازان: محلی اروپایی – ناصر نظر – کارل ارف – ثمین باغچه‌بان – محلی کردی – بلا بارتوک – امیرفرشید رحیمیان – ریچارد راجرز (موسیقی فیلم اشک‌ها و لبخندها)
شاعران: ناصر نظر، آرمان امید، غلام رضا مرشدیان، ناصر کشاورز، احمدرضا احمدی، جمال‌الدین اکرمی، محمدتقی کهنمویی، جعفر ابراهیمی، منوچهر آتشی، محمود کیانوش، آذر آریان پور، فرخ زرین‌کفش، شکوه قاسم‌نیا
خواننده: شهرزاد بهشتیان

شمارهنام قطعهآهنگسازشاعرطول قطعه
۱زاغی کجایی؟کارل ارفآرمان امید۲:۰۷
۲ماه تو آسمونهعامیانه اروپاییناصر نظر۳:۲۲
۳ساعتعامیانه اروپاییغلامرضا مرشدیان۲:۴۶
۴محلی فلسطینیعامیانهناصر کشاورز۲:۲۷
۵بادبادک‌هاکارل ارفاحمدرضا احمدی۱:۲۷
۶جیک و جیکناصر نظرجمال‌الدین اکرمی۱:۵۵
۷بچه‌های ایرانعامیانه اروپاییمحمدتقی کهنمویی۲:۰۳
۸یه بزی دارممحلی مجارمحمدتقی کهنمویی۱:۳۰
۹ابر و اسبکارل ارفاحمدرضا احمدی۲:۴۵
۱۰پیشی جونمناصر نظرمحمدتقی کهنمویی۲:۱۶
۱۱شاپرک و حلزونمحلی مجارجعفر ابراهیمی۱:۲۰
۱۲چهره گلمحلی ارمنی؟؟؟۱:۴۴
۱۳شهر تمیزناصر نظر؟؟؟۱:۴۲
۱۴سرود برف‌بازیثمین باغچه‌بانثمین باغچه‌بان۲:۰۱
۱۵قصه‌ی مرغ سبز زیبابلا بارتُکمنوچهر آتشی۲:۲۷
۱۶من و دنیاناصر نظرمحمود کیانوش۱:۲۷
۱۷دویدم و دویدممحلیجعفر ابراهیمی۱:۵۲
۱۸عروسک جونثمین باغچه‌بانثمین باغچه‌بان۴:۴۹
۱۹چک چک بارانمحلی کردیجمال‌الدین اکرمی۲:۵۰
۲۰گربه ملوساز کتاب ترانه‌هایی از چهار گوشه جهانآذر آریان‌پور۲:۰۵
۲۱پروانه‌هامحلی مجارفرخ زرین‌کفش۱:۲۰
۲۲‌ خواب دیدماز کتاب ترانه‌هایی از چهار گوشه جهانآذر آریان‌پور۱:۵۰
۲۳پروانه‌ی کوچولومحلیمحمود کیانوش۱:۳۰
۲۴بارانامیرفرشید رحیمیانشکوه قاسم‌نیا۲:۱۵
۲۵ترن قشنگ منثمین باغچه‌بانثمین باغچه‌بان۲:۲۴
۲۶دو دو شباز فیلم اشک‌ها و لبخند‌ها؟؟؟۳:۰۰

بهتاش داورپناه
دی‌ماه ۱۳۹۶
منتشر شده در شماره بهار ۱۳۹۷ مجله کودکان هوشمند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اگر می‌خواهید بدون ارسال دیدگاه برای دریافت دیدگاه‌های دیگران با ایمیل ثبت‌نام کنید، اینجا را کلیک کنید.