ممنوعیت صدور مجوز ناشر-مولف

آیا می‌دانید که دیگر به مولفان به صورت مستقیم مجوز نشر کتاب نمی‌دهند؟ در گذشته نوعی از مجوز به نام «ناشر-مولف» وجود داشت که با آن بدون واسطه‌ی موسسه نشر، کتاب امکان نشر و حمایت از حقوق مولف پیدا می‌کرد. حالا به بهانه‌ی جلوگیری از چاپ کتاب بی‌کیفیت چند سال است که این نوع مجوز صادر نمی‌شود. احمد شاملو، فروغ فرخزاد و احمدرضا احمدی کتاب‌های خود را به این روش چاپ می‌کردند.

وقتی یک ناشر کتاب را چاپ می‌کند، به صورت متوسط حدود ۱۰ درصد از قیمت پشت جلد کتاب به مولف پرداخت می‌شود. اگر کتاب مورد نظر از کتاب‌های اول مولف باشد، خودش باید هزینه چاپ و نشر را از پیش به ناشر بپردازد که موسسه نگران ضرر نباشد.

و به این شکل مولفان به کار تشویق می‌شوند و تولید محتوای باکیفیت و نشر رونق می‌گیرد. بدهکارید اگر فکر دیگری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید | دیدن همه‌ی خُردنویس‌ها

4 دیدگاه دربارهٔ «ممنوعیت صدور مجوز ناشر-مولف»

  1. باسلام خدمت نویسندگان و اهل فرهنگ
    توقف مجوز ناشر مولف به دلیل جلوگیری از کتابهای بی کیفیت،زیر سوال بردن رسالت وزارت ارشاد،زیر سوال بردن سواد و تخصص کارشناسان وزارت ارشاد که کار بررسی و صدور مجوز چاپ را انجام میدهند میباشد.چون چه ناشر برای اخذ مجوز اقدام کند و چه خود مولف،در نهایت این رسالت وزارت ارشاد است که کیفیت و عدم کیفیت را تشخیص دهد و مجوز صادر کند.
    انتشارات که مرجع صدور مجوز و تشخیص کیفیت نیست که اگر از طریق انتشارات انجام شود کتاب با کیفیت باشد!!!اگر هست دیگر چه نیازی به مجوز ارشاد است؟ خب خود انتشاراتی ها مجوز صادر کنند.
    عملکرد این مسئول کارنابلد و جلوگیری از مجوز ناشر مولف ،علاوه بر توهین به رسالت وزارت ارشاد توهینی بزرگ به اهل فرهنگ و نویسندگان است.
    که باید با ان مقابله شود.
    فعلان این عرصه باید طی درخواستی از مقام معظم رهبری و ارسال دادخواست به دیوان عدالت جلوی این بی حرمتی و عمل ناشایست را بگیرند.
    پیسنهاد میشود کانالی تلگرامی دفاع از حقوق نویندگان راه اندازی و از طریق ان نسبت به احقاق حقوق و اطلاع رسانی و تبادل نظر اقدام شود.

  2. خدمتی به نوع خاص واسطه گری زیر لوا و عنوان «فرهنگ» به نام انتشارات
    چرا باید مؤلف و مترجم به اینها (انتشاراتی ها و پخشی ها و بقیه این مافیا مثل کاغذ و …) باج بدهد؟
    زحمت اصلی را مؤلف و مترجم میکشند، تخصص مال مؤلف و مترجم است ولی سود اصلی را دلال ها باید ببرند؟
    الان که مجوز ناشر-مؤلف را لغو کرده اند، نشر رونق گرفته یا کیفیت کتابها بالا رفته یا کتابخوانی مردم از سطح جهانی عبور کرده و وارد مراحل کهکشانی شده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اگر می‌خواهید بدون ارسال دیدگاه برای دریافت دیدگاه‌های دیگران با ایمیل ثبت‌نام کنید، اینجا را کلیک کنید.