چرا آواز می‌خوانی زنجره؟ ؛ معرفی کتاب کودک

پیش از چرا آواز می‌خوانی زنجره؟ هم در مورد کتاب‌های کودک نوشته‌ام. تابه‌حال مهم‌ترین عاملی که باعث انتخاب یک کتاب برای پرداختن در اینجا می‌شود، ارتباط آن با موسیقی است. این کتاب‌ها ممکن است از نظر بقیه جنبه‌ها قوی نباشند. مانند همین کتاب که تصویرسازی‌اش جلوی اینکه یکی از کتاب‌های مورد علاقه من بشود را گرفته است.

چرا آواز می‌خوانی زنجره؟ - تصویر جلد کتاب

چرا آواز می‌خوانی زنجره ؟ 
نویسنده: بابک صابری 
تصویرگر: نگین احتسابیان 

سی و دو صفحه مصور رنگی 
جلد سخت رنگی مات 
صفحات کتاب: کاغذ گلاسه 
قطع: بیست و یک در بیست و یک سانتی متر 
نشر: طوطی، کتاب کودک و نوجوان انتشارات فاطمی ۱۳۹۵ 
چاپ دوم: ۱۳۹۶ 
شمارگان ۷۵۰ نسخه 
شابک: 978‪-‬964‪-‬318‪-‬856‪-‬6 
صفحه‌ی این کتاب در سایت گودریدز 

مهمانی - صفحات داخل کتاب چرا آواز می‌خوانی زنجره

چشم‌هایم را می‌بندم و به صداهای اطرافم گوش می‌دهم.
با خودم می‌گویم «شاید زنجره امشب هم آواز بخواند» …

پشت جلد کتاب «چرا آواز می‌خوانی زنجره؟» – بابک صابری

خلاصه‌ی داستان چرا آواز می‌خوانی زنجره؟

یک نفر با زنجره حرف می‌زند. می‌پرسد چرا آواز می‌خوانی؟ چندین پاسخ می‌شنود. وقتی خوشحال است، وقتی ناراحت‌است، وقتی خسته‌است، وقتی با دوستانش است و … .

صفحات داخلی کتاب چرا آواز می‌خوانی زنجره

یادداشت

ایده‌ی نویسنده‌ی کتاب چرا آواز می‌خوانی زنجره به تنهایی و فارغ از موضوعات دیگر جالب است. همین باعث می‌شود کتاب ارزش خریدن و خواندن را داشته باشد. اگر چه به جای روندی متصل و معنی‌دار ترجیح داده‌است که کتابش شبیه کاتالوگی از محصولات باشد که حتی اگر به شکل اتفاقی جای صفحاتش را عوض کنیم، مشکلی پیش نمی‌آید.
نقطه ضعف بزرگ کتاب از نظر من تصویرسازی آن است. تصویرگر وقت زیادی را صرف ساخت بافت‌های تکنیکی کرده‌است. با این وجود هیچ چیز هنرمندانه و اصیلی در کار نمی‌بینم. در حدی که فکر می‌کنم ضعف تصویرسازی به کلیت کتاب صدمه زده است.

برای بچه‌ها

مواجه شدن بچه‌ها با ایده‌ی اصلیِ نویسنده‌ی کتابِ چرا آواز می‌خوانی زنجره می‌تواند نگاهشان را به موسیقی عمیق‌تر کند. می‌تواند شروعی باشد برای گفتگوهای خوبی در مورد موسیقی و دریافتش توسط ما. می‌تواند شروع ایده‌هایی باشد برای نشت کردن موسیقی به جاهای جدیدی از زندگی‌مان.

چشمان حلزون - صفحات داخلی کتاب چرا آواز می‌خوانی زنجره

زنجره چیست؟

اول فکر می‌کردم زنجره نامی باشد که در جایی به جیرجیرک می‌دهند، بعد فهمیدم که گونه‌ی خاصی از آن است. می توانید صفحه‌ی زنجره در سایت ویکی‌پدیا را ببینید یا معنی کلمه را در لغت‌نامه دهخدا بخوانید.

زنجره . [ زَ ج َ رَ / رِ ] (اِ) جانوری است کوچک شبیه به ملخ که شبها آواز طولانی کند و عربان صراراللیل خوانند. (برهان ) (از فرهنگ رشیدی ) (از ناظم الاطباء). جانورکی است کوچک شبیه به ملخ که صدای طولانی شبها از آن برآید. (انجمن آرا) (آنندراج ). به لغت اصفهانی صرصر را نامند. (تحفه ٔ حکیم مؤمن ). || حشره ای است از راسته ٔ نیم بالان که سر بزرگ و چهار بال شفاف و نازک دارد و بر روی درختان بسر می برد و از شیره ٔ آنها تغذیه می نماید.
جنس نر این حیوان با اعضای مخصوص زیر شکم و کشیدن پاهایش به آنها صدای سوت مخصوصی تولید می کند . ماده ٔ این حشرات درون پوست درخت تخم می گذارند. سیرسیرک . (فرهنگ فارسی معین ). زیز. (المنجد).

لغت‌نامه دهخدا – سایت واژه‌یاب (لینک)

چرا آواز می‌خوانی زنجره را چطور پیدا کنیم؟

می‌توانید این کتاب را از دیجی‌کالا بخرید، صفحه‌اش را در سایت ناشر ببینید یا در سایت گودریدز به کتاب‌هایتان اضافه‌اش کنید.

بهتاش داورپناه
پاییز ۱۳۹۹


کتاب کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اگر می‌خواهید بدون ارسال دیدگاه برای دریافت دیدگاه‌های دیگران با ایمیل ثبت‌نام کنید، اینجا را کلیک کنید.